שוד בלובר בפריז – כשאוצרות הכתר נעלמו מול עיני העולם
פריז – בוקר שקט של יום ראשון, 19 באוקטובר 2025. אלפי מבקרים מציפים את מוזיאון הלובר (Musée du Louvre), הסמל הגדול ביותר של התרבות הצרפתית, מבלי לדעת שהם עומדים להיות עדים לאחד האירועים המסעירים והמביכים בתולדות צרפת: גניבה חסרת תקדים של תכשיטי הכתר הצרפתי מתוך גלריית אפולון (Galerie d’Apollon), הלב הפועם של יוקרת הממלכה לשעבר.
ההתרחשות – שש דקות ששינו את ההיסטוריה
בשעה 09:30 בבוקר, בזמן שהמוזיאון כבר פתוח לקהל, הצליחה חבורה של ארבעה גנבים לפלוש למתחם דרך חלון צדדי הפונה לנהר הסן (Seine). לפי מקורות החקירה, הפורצים השתמשו במנוף עבודה שהוצב באתר שיפוצים צמוד, כדי להגיע ישירות לחלון שבקומה העליונה.
בתוך דקות ספורות – שבע לכל היותר – הצליחו השודדים לשבור את זכוכית הביטחון של תצוגת התכשיטים בגלריית אפולון, לאסוף תשעה פריטים יקרי ערך ולנצל את פתח המילוט עוד לפני שאחד מאנשי הביטחון הספיק להגיע למקום.
אף אחד לא נפגע, אך הזעזוע היה מיידי. בתוך דקות, המוזיאון נסגר לקהל, המשטרה פרסה מחסומים סביב כל האזור, וממשלת צרפת הכריזה על פתיחת חקירה פלילית רחבת היקף.
מה נגנב – אוצרות שאין להם מחיר
ברשימת הפריטים שנגנבו מופיעים כמה מהפריטים הנדירים ביותר באוסף תכשיטי הכתר:
טיארת הספירים של המלכה מרי-אמלי (Marie-Amélie) – פריט מלכותי מהמאה ה-19 שעוצב במיוחד עבור רעייתו של לואי פיליפ הראשון.
שרשרת ועגילי האזמרגד של הקיסרית מארי-לואיז (Marie-Louise) – מתנה מהקיסר נפוליאון בונפרטה לאשתו, הנחשבים ליצירות אמנות נדירות של צורפות אירופית.
טיארת היהלומים של הקיסרית אוג’ני (Eugénie) – יצירת פאר מבית שומֶה (Chaumet), אחת הסמלים המזוהים ביותר עם ימי האימפריה השנייה.
סיכת “הקשת המלכותית” – פריט דקורטיבי נדיר משובץ יהלומים, אזמרגדים ורובי.
המוזיאון סירב לפרסם שווי כספי מדויק, אך מומחי ביטוח העריכו כי מדובר בשווי העולה על 150 מיליון אירו, לא כולל ערך היסטורי ותרבותי – מה שהופך את האירוע לאחד ממקרי השוד הגדולים בתולדות צרפת.
איך זה קרה – החוליה החלשה של האוצר
דווקא המקום שנחשב למוגן ביותר באירופה נפל קורבן לפריצה מתוחכמת במיוחד.
חקירה ראשונית העלתה כי הפורצים השתמשו בתלבושות של עובדי תחזוקה, מה שאיפשר להם לעבור את שלבי הבידוק הראשוניים מבלי לעורר חשד. בנוסף, הם ניצלו אזור צדדי פחות מבוקר של המוזיאון, שבו מצלמות האבטחה היו בהליך שדרוג – "חולשה זמנית" שהפכה ליתרון עבורם.
מקורות במערכת הביטחון הצרפתית ציינו כי התזמון – יום ראשון בבוקר, בעומס מבקרים כבד – נבחר בקפידה. ההמולה, הרעש והצפיפות שימשו כמסך עשן מושלם.
לא הפעם הראשונה – אבל ללא ספק הגדולה ביותר
הלובר, שנחשב לאחד ממוסדות התרבות הבטוחים בעולם, ידע גם בעבר גניבות מפורסמות. הידועה שבהן התרחשה בשנת 1911, כאשר עובד המוזיאון וינצ’נזו פרוג’יה (Vincenzo Peruggia) גנב את ה"מונה ליזה" (Mona Lisa) והחזיר אותה רק לאחר שנתיים.
מאז, ננקטו צעדי אבטחה מחמירים, אך פריצת 2025 מוכיחה שגם המערכות המשוכללות ביותר אינן חסינות לחלוטין.
החקירה – פושעים נעלמים ופריטים בלתי ניתנים למכירה
נכון להיום, המשטרה הצרפתית והאינטרפול (INTERPOL) מנהלים מצוד בינלאומי. מצלמות האבטחה תיעדו ארבע דמויות רעולות פנים, שנעלמו תוך דקות דרך סמטה צדדית לכיוון הרובע הראשון של פריז.
לפי הערכות החוקרים, מדובר בצוות מקצועי שפעל לפי תוכנית מדויקת – ייתכן עם סיוע פנימי או מודיעין מוקדם.
עם זאת, סיכויי ההחזרה של הפריטים נמוכים. מומחים מציינים כי תכשיטי הכתר אינם ניתנים למכירה בשוק הפתוח, ומכיוון שהם מוכרים היטב בכל העולם, כל ניסיון למכור אותם יהיה כמעט התאבדותי. יש הסבורים שהמטרה האמיתית הייתה דרישת כופר או מכירה סודית לאספן פרטי מחוץ לאירופה.
תגובת ממשלת צרפת – “פגיעה באוצר התרבות הלאומי”
נשיא צרפת עמנואל מקרון הגיב בחריפות ואמר:
“זו לא רק גניבה, זו תקיפה על זהותנו התרבותית. אוצרות אלו הם נשמתה של צרפת.”
שרת התרבות הודיעה כי יוקם צוות מיוחד לבדיקת מערך האבטחה בכל המוזיאונים הלאומיים, ובמקביל הוחלט לסגור את גלריית אפולון לצורכי חקירה ושיקום מערכות ההגנה.
בינתיים, הלובר ממשיך לפעול באופן חלקי בלבד, כאשר אזורים שלמים נותרים סגורים לציבור. המבקרים נתקלים בשלטים גדולים שעליהם נכתב:
“האולם סגור לצורכי שיקום ובדיקה ביטחונית.”
בין אמנות לפשע – הצד האפל של עולם האוספים
פריצת הלובר מחזירה לשיח הציבורי את אחת הסוגיות המסקרנות בעולם האמנות – השילוב בין תשוקה ליופי, כסף גדול, וצללים של עולם הפשע המאורגן.
גניבות אמנות, כך מתברר, הן תעשייה בפני עצמה. לפי נתוני האינטרפול, מדובר בשוק שחור ששוויו מעל 6 מיליארד דולר בשנה, כאשר יצירות רבות משמשות כלי סחר בין ארגוני פשיעה או משמשות כבטוחה לעסקאות אפלות.
הפורצים של הלובר, כך נראה, ידעו בדיוק מה הם רוצים לקחת – לא יצירות גדולות או ציורים מוכרים, אלא פריטים קטנים, ניידים ויקרים במיוחד, שקל להסתירם ולהעבירם.
מה המשמעות למבקרים ולמערכת האמנות העולמית
עבור מבקרי הלובר, השוד הזה אינו רק כותרת בעיתון – אלא תזכורת חדה לכך שאפילו מקדש התרבות העולמית אינו חסין.
המוזיאון הודיע כי יתקין מערכת סריקות ביומטריות חדשות ויגביר את מספר המאבטחים הגלויים והסמויים. כמו כן, צפויה השקעה של מיליוני אירו בשדרוג המצלמות והחיישנים בכל אזור התצוגה.
עם זאת, יש מי שטוענים כי תגובת היתר רק תפגע בחוויית הביקור. “היופי של הלובר הוא בהנגשה, לא באבטחה,” אומר אחד העובדים הוותיקים, “אבל אחרי מה שקרה – כבר שום דבר לא יחזור להיות אותו דבר.”
פריז נדהמת, העולם מביט
שוד הלובר של 2025 ייזכר כאחד האירועים המטלטלים בתולדות התרבות המודרנית. שוד מתוחכם, נטול יריות אך מלא תעוזה, שחשף את הצד השביר של מוסד שנחשב לנצחי.
האם התכשיטים יימצאו? האם הפושעים יתפסו? שאלות אלו עדיין פתוחות, אך דבר אחד ברור: פריז איבדה באותו בוקר לא רק יהלומים – אלא חלק מנשמתה.